Алчевськ — третє за величиною місто Луганської області, великий промисловий центр. Загалом — типове суворе місто Донбасу 🙂
Перше, на що звертаєш увагу, приїжджаючи до Алчевська залізницею (або проїжджаючи повз на шляху до Луганська) — величезні заводи, що простягнулися майже на 6 кілометрів. Це містоутворюючі підприємства — металургійний комбінат та коксохімічний завод.
Вокзал станції Комунарськ — так місто називалося з 1961 по 1991 роки. Як це часто буває, залізниця не вважала за потрібне перейменовувати станцію.
Привокзальна площа, тут все у бурій пилюці заводських викидів. Цей пил лежить по всьому місту, але біля заводу концентрація особливо велика.
Тролейбусне кільце — біля вокзалу кінцева трьох маршрутів.
Вид на цю ж кінцеву здалеку, над вокзалом височіє доменна піч.
Заводські труби, з деяких виривається полум’я.
Навколо заводу величезні пустирі — тут санітарна зона.
Район біля вокзалу забудований одноповерховими будинками — це колишнє селище імені Горького (воно ж Жилівка), приєднане в подальшому до Алчевська. Саме місто розташувалося по інший бік заводу.
Вокзал із містом сполучає тунель, прокладений під залізницею та металургійним комбінатом.
Довжина тунелю майже півкілометра. Я не знайшов даних про найдовший автомобільний тунель України, цілком можливо, це він і є. Крім того, це ще й тролейбусний тунель.
Південний портал тунелю, через дорогу перекинуті заводські комунікації.
Завод, а також робоче селище, заснував у 1895 році підприємець О.К. Алчевський. У 1903 році місто було назване на честь свого засновника. В радянські часи місто називалося спочатку Ворошиловськ, потім Комунарськ, поки в 1991 році не повернули історичну назву.
Біля комбінату збереглося багато дореволюційних будівель.
До цього будиночка почали прибудовувати якийсь сарай.
А цей за радянських часів був обкладений плиткою.
Пам’ятник металургові, за ним продовжується старе місто. Ця дорога веде до головної прохідної комбінату, а ми рухаємося в центр.
Ближче до центру на зміну дореволюційним будівлям приходить сталінський ампір.
Як і багато де на Донбасі, в Алчевську можна зустріти безліч колоритних радянських вивісок.
Біля центрального ринку збереглося пару дореволюційних бараків, в яких жили робітники заводу. Згодом із цього робітничого селища і виросло місто Алчевськ.
Тролейбусна зупинка біля центрального ринку.
Тролейбуси ходять доволі часто. Проходячи центральними вулицями, де сходяться траси кількох маршрутів, ми помічали тролейбус кожні 3–5 хвилин. Для порівняння, в Луганську цілком у нормі півгодинні інтервали, а в сусідньому Стаханові електротранспорт зовсім ліквідували. Однак і в Алчевську не все так гладко — закрили одне з двох депо, а також міжміську лінію у Перевальськ, про яку ще буде сказано нижче.
Шкільний став. Виконує як роль резервного водосховища металургійного комбінату, так і декоративну функцію.
Вода тут тепла, качки на зиму не відлітають.
Над ставом височіє корпус лікарні металургійного комбінату.
З дамби вдалині видно собор Миколи Чудотворця, він був побудований у 1808 році в селі Василівка, яке багато років потому стало частиною міста. Від старої церкви фактично лишилася пара стін, решту було відбудовано на початку 1990-х років.
Кінотеатр «Металург». Вже давно закинутий.
У кадр випадково потрапив автобус місцевого футбольного клубу.
Далі починається район типової забудови 1950-х років.
Тут встановлено пам’ятник Леніну, та й сама площа носить його ім’я.
У 1950-х роках це була центральна площа, пізніше міський центр змістився на схід.
Площа була симетричною, поки в кінці 2000-х років «Київміськбуд» не збудував цей будинок.
Тут місцеві мешканці створили міні-парк.
А також прикрасили фасад будинку.
Площу Леніна перетинає проспект Леніна. Фактично це бульвар із широкою пішохідною зоною.
Обома кінцями проспект впирається в палаци культури містоутворюючих підприємств. На фото — ДК Хіміків, він побудований перед самою війною, про що свідчить напис на фасаді. Поруч влаштований світломузичний фонтан, взимку він не працює і накритий залізними ґратами. ДК Металургів більший і новіший, але до нього ми не ходили.
Сідаємо в тролейбус і їдемо на край міста.
Приїхали. Наша ціль — ось той терикон.
На Донбасі часто міста розростаються і зливаються одне з одним. Це тролейбусне кільце вже за межами міста, точніше в межах іншого міста — Перевальська.
Тут знаходиться головна автостанція, хоча на вивісці написано «Алчевськ», фактично вона також на території Перевальська. Раніше тут був великий автовокзал, але через малий пасажиропотік його знесли і побудували взамін цей скромний будиночок. Друга автостанція розташована біля центрального ринку.
А судячи з цього знаку, ми вже далеко за межами Алчевська.
Раніше в Перевальськ ходив тролейбус, але у 2008 році рух закрили, а до 2012 зняли контактний дріт, аби його не розтягнули мародери. Зараз про лінію нагадують лише розтяжки контактної мережі.
До речі, ця не дуже широка дорога — частина автостради міжнародного значення М04/E40 Знам’янка—Луганськ—Ізварине.
Біля його підніжжя протікає рукотворна річка — це відкачують воду з шахти.
Терикони — це гори вийнятої з-під землі пустої породи, ними вкритий весь Донбас.
Щоб терикони не розповзалися, на їхніх схилах висаджують дерева.
Але на вершині все одно нічого не росте.
Усередині терикону постійно проходять реакції з виділенням тепла, тому вершина не вкрита снігом, а з тріщин виривається пара.
Шахта «Романівська», котра насипала цей терикон.
Шахта напівмертва, але час від часу працює.
З вершини цієї рукотворної гори відкривається чудовий вид на довколишні простори.
Шахтний копер, на задньому плані коксохімічний завод.
Залізничний шляхопровід, під ним траса М04/E40.
Кінцева тролейбуса, за нею автостанція.
Дорога на Луганськ, на горизонті видно безліч опор ЛЕП — це підстанція «Комунарська».
Тепер перемістимося за місто.
За п’ять кілометрів від Алчевська знаходиться велика рукотворна водойма — Ісаківське водосховище. Як і інші водосховища міста, воно використовується для потреб металургійного комбінату.
Це улюблене місце відпочинку жителів Алчевська і околиць. Береги забудовані дачами і базами відпочинку.
Відвідування водосховища входить в обов’язкову програму всіх весіль та випускних. При цьому відвідувачі залишають за собою стрічки на кущах і гори порожніх пляшок.
На схилах гарні виходи скельних порід.
Для посушливої Луганщини це справжнісіньке море, тут навіть є місцевий яхт-клуб.
Класс, очень интересный фоторепортаж!