Алчевськ — третє за величиною місто Луганської області, великий промисловий центр. Загалом — типове суворе місто Донбасу 🙂
Перше, на що звертаєш увагу, приїжджаючи до Алчевська залізницею (або проїжджаючи повз на шляху до Луганська) — величезні заводи, що простягнулися майже на 6 кілометрів. Це містоутворюючі підприємства — металургійний комбінат та коксохімічний завод.

Вокзал станції Комунарськ — так місто називалося з 1961 по 1991 роки. Як це часто буває, залізниця не вважала за потрібне перейменовувати станцію.

Привокзальна площа, тут все у бурій пилюці заводських викидів. Цей пил лежить по всьому місту, але біля заводу концентрація особливо велика.

Тролейбусне кільце — біля вокзалу кінцева трьох маршрутів.

Вид на цю ж кінцеву здалеку, над вокзалом височіє доменна піч.

Заводські труби, з деяких виривається полум’я.

Навколо заводу величезні пустирі — тут санітарна зона.

Район біля вокзалу забудований одноповерховими будинками — це колишнє селище імені Горького (воно ж Жилівка), приєднане в подальшому до Алчевська. Саме місто розташувалося по інший бік заводу.

Вокзал із містом сполучає тунель, прокладений під залізницею та металургійним комбінатом.

Довжина тунелю майже півкілометра. Я не знайшов даних про найдовший автомобільний тунель України, цілком можливо, це він і є. Крім того, це ще й тролейбусний тунель.

Південний портал тунелю, через дорогу перекинуті заводські комунікації.

Завод, а також робоче селище, заснував у 1895 році підприємець О.К. Алчевський. У 1903 році місто було назване на честь свого засновника. В радянські часи місто називалося спочатку Ворошиловськ, потім Комунарськ, поки в 1991 році не повернули історичну назву.

Біля комбінату збереглося багато дореволюційних будівель.

До цього будиночка почали прибудовувати якийсь сарай.

А цей за радянських часів був обкладений плиткою.

Пам’ятник металургові, за ним продовжується старе місто. Ця дорога веде до головної прохідної комбінату, а ми рухаємося в центр.

Ближче до центру на зміну дореволюційним будівлям приходить сталінський ампір.

Як і багато де на Донбасі, в Алчевську можна зустріти безліч колоритних радянських вивісок.

Біля центрального ринку збереглося пару дореволюційних бараків, в яких жили робітники заводу. Згодом із цього робітничого селища і виросло місто Алчевськ.

Тролейбусна зупинка біля центрального ринку.

Тролейбуси ходять доволі часто. Проходячи центральними вулицями, де сходяться траси кількох маршрутів, ми помічали тролейбус кожні 3–5 хвилин. Для порівняння, в Луганську цілком у нормі півгодинні інтервали, а в сусідньому Стаханові електротранспорт зовсім ліквідували. Однак і в Алчевську не все так гладко — закрили одне з двох депо, а також міжміську лінію у Перевальськ, про яку ще буде сказано нижче.

Шкільний став. Виконує як роль резервного водосховища металургійного комбінату, так і декоративну функцію.

Вода тут тепла, качки на зиму не відлітають.

Над ставом височіє корпус лікарні металургійного комбінату.

З дамби вдалині видно собор Миколи Чудотворця, він був побудований у 1808 році в селі Василівка, яке багато років потому стало частиною міста. Від старої церкви фактично лишилася пара стін, решту було відбудовано на початку 1990-х років.

Кінотеатр «Металург». Вже давно закинутий.

У кадр випадково потрапив автобус місцевого футбольного клубу.

Далі починається район типової забудови 1950-х років.

Тут встановлено пам’ятник Леніну, та й сама площа носить його ім’я.

У 1950-х роках це була центральна площа, пізніше міський центр змістився на схід.

Площа була симетричною, поки в кінці 2000-х років «Київміськбуд» не збудував цей будинок.

Тут місцеві мешканці створили міні-парк.

А також прикрасили фасад будинку.

Площу Леніна перетинає проспект Леніна. Фактично це бульвар із широкою пішохідною зоною.

Обома кінцями проспект впирається в палаци культури містоутворюючих підприємств. На фото — ДК Хіміків, він побудований перед самою війною, про що свідчить напис на фасаді. Поруч влаштований світломузичний фонтан, взимку він не працює і накритий залізними ґратами. ДК Металургів більший і новіший, але до нього ми не ходили.

Сідаємо в тролейбус і їдемо на край міста.

Приїхали. Наша ціль — ось той терикон.

На Донбасі часто міста розростаються і зливаються одне з одним. Це тролейбусне кільце вже за межами міста, точніше в межах іншого міста — Перевальська.

Тут знаходиться головна автостанція, хоча на вивісці написано «Алчевськ», фактично вона також на території Перевальська. Раніше тут був великий автовокзал, але через малий пасажиропотік його знесли і побудували взамін цей скромний будиночок. Друга автостанція розташована біля центрального ринку.

А судячи з цього знаку, ми вже далеко за межами Алчевська.

Раніше в Перевальськ ходив тролейбус, але у 2008 році рух закрили, а до 2012 зняли контактний дріт, аби його не розтягнули мародери. Зараз про лінію нагадують лише розтяжки контактної мережі.

До речі, ця не дуже широка дорога — частина автостради міжнародного значення М04/E40 Знам’янка—Луганськ—Ізварине.

Біля його підніжжя протікає рукотворна річка — це відкачують воду з шахти.

Терикони — це гори вийнятої з-під землі пустої породи, ними вкритий весь Донбас.
Щоб терикони не розповзалися, на їхніх схилах висаджують дерева.

Але на вершині все одно нічого не росте.

Усередині терикону постійно проходять реакції з виділенням тепла, тому вершина не вкрита снігом, а з тріщин виривається пара.

Шахта «Романівська», котра насипала цей терикон.

Шахта напівмертва, але час від часу працює.

З вершини цієї рукотворної гори відкривається чудовий вид на довколишні простори.

Шахтний копер, на задньому плані коксохімічний завод.

Залізничний шляхопровід, під ним траса М04/E40.

Кінцева тролейбуса, за нею автостанція.

Дорога на Луганськ, на горизонті видно безліч опор ЛЕП — це підстанція «Комунарська».

Тепер перемістимося за місто.
За п’ять кілометрів від Алчевська знаходиться велика рукотворна водойма — Ісаківське водосховище. Як і інші водосховища міста, воно використовується для потреб металургійного комбінату.

Це улюблене місце відпочинку жителів Алчевська і околиць. Береги забудовані дачами і базами відпочинку.

Відвідування водосховища входить в обов’язкову програму всіх весіль та випускних. При цьому відвідувачі залишають за собою стрічки на кущах і гори порожніх пляшок.

На схилах гарні виходи скельних порід.

Для посушливої Луганщини це справжнісіньке море, тут навіть є місцевий яхт-клуб.
























Класс, очень интересный фоторепортаж!