Share

IMG_8837

Донецьк — місто контрастів. Тут співіснують широкі чисті проспекти з брудними провулками, сучасні бізнес-центри із закинутими заводами, парки з териконами, сільські хати з хмарочосами.

З місцевими контрастами ми зіткнулися відразу ж по приїзду, коли електричка, густо вкрита товстим шаром викидів заводів Алчевська та Горлівки, привезла нас на сяючий чистотою сучасний вокзал.
IMG_8698

Для посилення контрасту на сусідній колії стоїть новенький поїзд «Шкода».
IMG_8700

Будівля Донецького вокзалу зведена в 1951 році. У 2012 році до чемпіонату з футболу пройшла грандіозна реконструкція, в результаті якої вокзальний комплекс збільшився десь втричі.
IMG_8716

Поряд із головним вокзалом побудували величезний приміський вокзал.
IMG_8719

А з протилежного боку від колій, на кшталт Південного вокзалу в Києві, — транзитний вокзал.
IMG_8706

Новий вокзал знаходиться посеред садибної забудови, але його цінність в тому, що звідси рукою подати до аеропорту, цілком реально дійти пішки. Дорога з привокзальної площі виходить майже втричі більшою, тому що доводиться об’їжджати півміста, аби перетнути залізницю.
IMG_8704

Одне крило транзитного вокзалу зайняла автостанція. Друге поки порожнє, скоріш за все, там буде торгівельний комплекс.
IMG_8705

Вокзали з’єднує широка галерея, в ній влаштований зал очікування.
IMG_8703

Звідси відкривається вид на колії. Наша брудна електричка ще тут, «Шкода» вже поїхала на Харків.
IMG_8712

Тут був музей залізничної техніки. На час реконструкції вокзалу музей тимчасово закрили, а експонати перегнали подалі, але знову відкрити поки не встигли.
IMG_8710

Без схеми можна заблукати 🙂
IMG_8709

Реконструкції підлягла і привокзальна територія. А зовсім недавно ця площа була заповнена силою-силеною кіосків.
IMG_8720

Нечисленні торгові ряди, що лишились, оформили під паровозики.
IMG_8702

Тролейбуси, що сполучають вокзал із центром, відправляються кожні 2 хвилини.
IMG_8714

Для міських маршруток зроблена ціла автостанція. Трохи далі від вокзалу відправляються міжміські автобуси.
IMG_8717

До центру міста можна доїхати двома основними шляхами — на трамваї №1, або на тролейбусі №2, їхні маршрути йдуть паралельними вулицями. Якщо хочете доїхати швидко, при цьому милуючись зразково-показовими видами — вам на тролейбус. Але щоб побачити Донецьк у всій красі краще сісти на трамвай — його маршрут проходить як через депресивні райони, так і помпезними центральними вулицями. Звісно ж, ми вибрали другий варіант 🙂
IMG_8721

На ходу через вікно знімати незручно, тому подробиць не буде.

Отже, ми доїхали до кінцевої зупинки біля металургійного заводу (ДМЗ).
IMG_8725

Цей район забудований дореволюційними будівлями, яких у Донецьку зовсім небагато.
IMG_8727

Це залишки старої Юзівки, Нижні Лінії.
IMG_8729 IMG_8728

IMG_8730

Трохи далі дво-триповерхові будинки змінюються одноповерховою забудовою.
IMG_8731

Ну а ми рухаємося до терикона.
IMG_8732

Тут починається зовсім непарадний бік Донецька.
IMG_8741

Побутовий комбінат нині закритої шахти «Центрально-Заводська», це її терикон.
IMG_8745

Фасад ще зберіг залишки минулої величі.
IMG_8743

Але з двору будівля виглядає вже зовсім непрезентабельно.
IMG_8747 IMG_8763

На задньому плані видно копер цієї шахти.
IMG_8746

Стежина на терикон відшукалася поміж гаражів.
IMG_8761

IMG_8749

Гаражі збудовано на схилі терикону, якимось дивом все це добро не повзе донизу. Схили терикону погано тримаються, порода потихеньку сповзає, звалюючись у купи прямо перед воротами гаражів.
IMG_8754

Гори породи, що сповзла з терикону, доповнюються горами сміття.
IMG_8748 IMG_8757

І над усім цим димлять заводи. Краса!
IMG_8760

IMG_8758 IMG_8759

Піднімаємося на терикон. Для захисту від зсувів його схили густо засаджені акацією. Іноді через гілки проглядають заводи.
IMG_8774

З іншого боку терикону відкривається вид на трамвайне депо № 3 «Ворошиловське».
IMG_8764

IMG_8767 IMG_8771

Піднімаємося на вершину.
IMG_8775

Терикон увінчує такий ось усміхнений стовпчик 🙂
IMG_8821

Висота терикону 54 метри, він витягнувся з заходу на схід, відокремивши центр міста від промзони. Також по терикону проходить адміністративна межа між Ворошиловським та Ленінським міськими районами.

Вид на захід, по цьому схилу ми піднімалися.
IMG_8781

Вид на схід. Налетіла сніжна хмара, через сильний вітер погода кілька разів змінилася з похмурої на ясну.
IMG_8778

Вид на північ. Житлова забудова в центрі.
IMG_8792

Вид на північний захід. Малоповерхова забудова старого міста плавно переходить у висотки бізнес-центрів.
IMG_8791

Вид на північний схід.
IMG_8817

А тепер роздивимось деталі.

Все розмаїття архітектури Донецька в одному кадрі — від сільських хат та дореволюційних особняків до висоток XXI століття.
IMG_8798

Хмарочос «Green Plaza». У правому нижньому кутку — будівля братської школи, побудованої в 1914 році, трохи лівіше від неї — копер метробуду.
IMG_8770

Нижньокальміуське водосховище.
IMG_8794

Найвища споруда Донецька — «Королівська вежа» на тлі терикону шахти імені Калініна.
IMG_8805

Незвичний будинок у формі піраміди, праворуч від нього — вежі-близнюки ЖК «Панорамний», на горизонті видно стадіон «Донбас Арена».
IMG_8797

Приватний сектор біля підніжжя терикону.
IMG_8811

Мотодром, перетворений на радіоринок.
IMG_8812

Трамвайне депо.
IMG_8793

IMG_8799 IMG_8822

Тепер подивимося в інший бік. Тут розкинулася величезна промзона, що об’єднала в собі колишню шахту, металургійний та коксохімічний заводи.
IMG_8784

Донецький металургійний завод (ДМЗ) — містоутворююче підприємство, початок його будівництва в 1869 році вважається датою заснування міста. Завод побудував англійський підприємець Джон Хьюз (У тодішній транскрипції — Юз), на його честь було названо робітниче селище Юзівка, яке в 1917 році отримало статус міста. У 1924 році місто було перейменовано на Сталіно, а в 1961 — на Донецьк.

Спочатку Донецьк був типовим містом-супутником заводу на кшталт Алчевська, але із часом переріс у повноцінне ділове місто, яке ми бачили по інший бік терикону.
IMG_8782

Коксохімічний завод.
IMG_8785

Прохідна «Донецьккоксу» крупним планом.
IMG_8809

ДМЗ, цех ремонту металургійних печей.
IMG_8802

Колишня шахта «Центрально-заводська».
IMG_8803

Охолоджувачі коксохіму.
IMG_8804

Заводи парують на морозі.
IMG_8818

І димлять 🙂
IMG_8815

На горизонті видніються телевежі, у Донецьку їх аж три.
IMG_8806

А тепер перемістимося на центральну площу — важко уявити, що ми в тому ж самому місті. Тут панує чистота і немає жодного торгівельного лотка.
IMG_8834

Ленін на тлі хмарочосу. Ліворуч — головний театр Донбасу.
IMG_8838

Нескладно здогадатися, чиє ім’я носить площа.
IMG_8839

У центрі Донецька багато туристичних об’єктів, але часу на огляд у нас було мало.

Управління Донецької залізниці.
IMG_8831

Вугільний комбайн.
IMG_8829

Службовий трамвай.
IMG_8853

Тут колись потім буде споруджено пам’ятник жінкам Донбасу, які відновлювали зруйновані війною шахти.
IMG_8833

Зате пам’ятник Кобзону поставили ще 10 років тому.
IMG_8842

За останнє десятиліття в Донецьку з’явилося багато сучасних будівель.
IMG_8841

IMG_8894

Хмарочоси на тлі териконів — таким є сучасний Донецьк.
IMG_8846

Тут ми наблизилися до однієї з головних окрас міста — стадіону «Донбас Арена».
IMG_8843

Це домашня арена футбольного клубу «Шахтар», в 2012 році тут проводилися матчі чемпіонату Європи з футболу.
IMG_8854

Стадіон знаходиться в парку, що мав раніше ім’я Ленінського комсомолу, зараз це просто міський парк культури і відпочинку.
IMG_8895

IMG_8886 IMG_8875

IMG_8877

На схилі облаштовані колонади та альтанки, немов у курортному місті на морському березі.
IMG_8858

IMG_8872 IMG_8883

Тільки замість моря з них відкривається мальовничий вид на терикони 🙂
IMG_8884

Місточок.
IMG_8882

IMG_8878 IMG_8874

«Фрагмент Хомутовського степу», насправді на степ зовсім не схожий.
IMG_8888

У цьому ж парку знаходиться меморіальний комплекс «Визволителям Донбасу».
IMG_8855

IMG_8856 IMG_8857

А ще тут починається дитяча залізниця.
IMG_8865

IMG_8864 IMG_8867

«Привокзальна площа».
IMG_8860

ДЗ взимку не працює, за час простою рейки встигли поіржавіти.
IMG_8863

На жаль, обійти всю дорогу часу не було.
IMG_8861 IMG_8859

Вечоріє…
IMG_8869

IMG_8897

На цьому зимова прогулянка закінчилася, але через два місяці мені знову довелося побувати в Донецьку. Для повноти картини додам пару кадрів із тієї поїздки.

Той же парк біля стадіону, трава вже позеленіла.
IMG_9477

IMG_9475 IMG_9473

IMG_9474 IMG_9465

У Донецьку немає великої ріки, але завдяки водосховищам можна створити її ілюзію. Центр міста затиснутий між водосховищами на річці Кальміус зі сходу і Міськими ставками із заходу.
IMG_9436

Набережна Кальміусу.
IMG_9456

Кілька років тому вона була реконструйована в зручну пішохідну зону.
IMG_9435

На протилежному від центру березі розташувалися елітні особняки. Напевно, це найдорожче житло в Донецьку.
IMG_9455

Але й тут не обійшлося без контрастів — у півсотні метрів від особняків притулилася халабуда бомжів.
IMG_9457 IMG_9459

У південній частині водосховища приватний сектор закінчується, тут активно облаштовують набережну і парк, буде не гірше, ніж на центральному березі.
IMG_9442

А також споруджуються нові будівлі.
IMG_9421

Міст на бульварі Шевченка.
IMG_9449

Міст на проспекті Ілліча.
IMG_9429

IMG_9431 IMG_9424

Дамба.
IMG_9416

Ну і як таки не обіграти морську тематику 🙂
IMG_9415

А це вже Перший міський став. Уздовж його берега йде залізниця на металургійний та коксохімічний заводи.
IMG_9036

На обох берегах ставу облаштовані парки. А вдалині — терикони, вони в Донецьку всюди 🙂
IMG_9037 IMG_9040

Варто було зайти за дерева, як під’їхав поїзд із дрезин.
IMG_9043

Не можна не згадати Донецьке метро, яке будується вже 20 років, і буде будуватись ще довго.
IMG_9409

І в завершує нашу розповідь картинка, яка добре передає дух міста — тут в одному кадрі розмістились сільські хати, заводська труба, НДІ радянських часів і сучасний бізнес-центр.
IMG_9410

You may also like...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.